skidglad

21 Feb

I torsdags i förra veckan satte sig jag och Hunden på tåget till Örnsköldsvik. Eller, tåget, tåget och tåget. Student som jag är så hade jag inte råd med X2000 och direkttåg. Men, skitsamma. Vi kom till Övik, vi blev mötta på perrongen av min fd kollega Kamilla och så traskade vi oss hem till henne. Där väntade hundvakter i form av Kamillas föräldrar och helgens första träningspass skulle ta sin början. Vi begav oss till Skyttis och Kamilla lärde mig allt hon kunde om teknik vid längdskidåkning. 6-7 varv på 400 meters banan och ett par-tre vändor i backen. Jag var väldigt glad! Träningsläger med skåning (dvs jag) hade börjat!

På fredagen var det dags för andra passet. Då var det lite mer backar och lite mer åka. Jag var livrädd vid första längre backen. Stod och tvekade jättelänge. Förutspådde min död. Men jag vågade. Kamilla skrek åt mig att sträcka på ryggen och stå upprätt. Jag gjorde som hon skrek – JAG KLARADE DET! Andra varvet var inte lika läskigt och jag fick mer flyt i skidåkningen. Vi åkte cirka 3 kilometer och jag var stolt som en tupp.

På lördagen pausade vi från vårt egna åkande men drog på mitt livs första skidtävling, det var lika kul det! Sen var jag på himmelriket aka Naturkompaniet Outlet och fick bästa överraskningen: hundvakt var fixat och jag fick följa med och se bästa MODO mot HV71. Vilken grej! Vilken stämning! Vilken arena!

Under söndagen så var det planerat en längre skidtur till en stuga vid Rutberget. Jag sa att jag ville försöka mig på att åka en mil. Hunden var med i spåret, som tur är så var både Kamilla och Magnus skidvana så de kunde ha koll på henne. Själv då? Jag var helt överlycklig när jag tog mig fram och insåg att jag hade åkt 10 110 meter! Såhär överlycklig:

skidglad

Kommentera

