tävlingsåret 2012

5 Jan

Att kalla 2012 för tävlingsåret är väl lite grann att ta i. Men det var en tävling som jag deltog i under året som gått, Malmömilen den 16 juni. Min kusin utmanade släkten att springa en mil, jag nappade direkt och var en av få som i slutändan ställde upp. Jag tränade hela våren, följde mitt träningsprogram, höll igång och kände att det nog skulle gå. Fram till en månad innan loppet. Då tog det stopp. Jag blev väl nervös eller något, men efter ett riktigt dåligt träningspass så kunde jag inte ta på mig skorna igen. Våren kantades av motgångar, av oväntad karaktär. Jag trodde det skulle vara mina knän som skulle sätta stopp för mig, men med succesiv ökning av belastning så slapp jag bekymmer. Däremot blev andningen ett problem. Under hela mitt vuxna liv så har jag varit övertygad om att jag haft dålig kondition. Men att jag efter några månaders regelbunden träning fortfarande kippade efter andan tydde på något annat. Jag sökte läkarhjälp och första steget mot ett bättre leverne var allergitabletter. De där ständiga förkylningarna som tog knäcken av mig visade sig vara allergier. Och jag blev ”frisk” av några små magiska piller. Vad gäller själva andningen så är det fortfarande under utredning, men läkaren tror att jag har ansträngingsastma. Det är vid ansträngning jag får problem med andningen så det låter rimligt. Men detta visste jag inte innan Malmömilen. Vilket märktes.

malmomilen2012

Själva loppet var tio kilometer längs Malmös gator. En fantastiskt vacker sträcka som började genom Pildammsparken, mot Västra hamnen, förbi Stora torget och Gustav, mot baksidan av Trianglen och tillbaka till Malmö IP. Första missen var att jag nästan uteslutande tränat på kvällstid, i Uppsala. Loppet gick av stapeln strax efter lunch, i Malmö. Den varmaste dagen som jag fick uppleva sommaren 2012. Det var åska på väg, en tryckande värme som gjorde att jag svettades av att bara stå till. Och en gassande sol. Tio minuter innan start så ställde jag mig i startfållan. Redan då blev jag väldigt torr i munnen och jättetörstig. Först ett par kilometer senare var första vätskekontrollen.

När startskottet gick så förstod jag ganska snabbt att det skulle bli ett helveteslopp. Första kilometern gick väl hyfsat, men jag var helt slut. När jag väl kom fram till första vätskekontrollen så var vattnet slut. Då fick jag lite panik. Som tur var så stod brandkåren runt hörnet och kunde erbjuda vatten. Och så fortsatte loppet. Jag var trött i kroppen. Och hade stora problem med andningen. Och fick lära mig att det är med att ladda vätska nog är en bra grej. Jag har druckit ordentligt dagen innan, men hade nog behövt mer. Och så fick jag lära mig att det kan vara bra att träna mitt på dagen om loppet är mitt på dagen, för att vänja sig.

Första milen
En annan parentes var att jag aldrig i mitt liv sprungit en mil. Det längsta jag gjort på träning var sex kilometer. När jag hade tagit mig runt halva loppet så visste jag att jag skulle ta mig i mål inom tidsramarna, trots att jag gick ganska mycket. 1h och 40 minuter hade jag på mig. Och jag skulle ta mig i mål. Arrangörerna har många förbättringar att jobba med, bland annat var det ett gissel att ta sig igenom shoppinggatorna, funktionärerna hade släppt löparbanan och jag fick springa slalom mellan irriterade Malmöbor som inte förstod varför jag kom där springandes. Riktigt illa. Sista två kilometerna var hyfsat lätta. Jag blev peppad av funktionärer på vägen och kände att det faktiskt gick, jag kommer klara det! Två hundra meter innan mål så stod Emma och hejade och sprang med mig en bit. Trettio meter innan mål så såg jag mina släktingar, jag började närma mig målet och jag blev överväldigad. Jag kunde knappt springa de sista metrarna för jag hulkade mig. Fylld av glädjetårar. Jag gjorde det. JAG gjorde det! Ingen annan. Jag.

Resultatet
En mil är långt. Men det var förbannat skönt att ta sig i mål. Tiden? Inget att skryta med, mer än att jag faktiskt har en tid. 1 timme 24 minuter och 20 sekunder.

 

Kommentera

