kurser till våren

1 Jan

Jag och Hunden tänkte börja så smått med att hitta varandra som hund och hundförare. Hunden är bra på mycket, men främst jag som hundförare behöver bli bättre på att ge tydliga instruktioner så att Hunden förstår precis vad jag vill göra och gör det när jag vill att det ska göras. Vi funderar på att gå dessa tre olika kurser hos Kicki’s hundservice. Kicki blev vi rekommenderade att prova av vår vän Robert:

– Unghundskurs
Hunden har motsvarande kunskaper som man får vid en valpkurs, detta är en fortsättning på valpkurs. Tror det kan vara bra att finslipa på de mer basala sakerna som att ligga kvar på plats även när andra hundar pockar på uppmärksamhet och inkallning.

– Aktiveringskurs
Där provar man på personspår, sök, rallylydnad, cirkuskonster mm. Jag tror det är bra både för mig och Hunden, en lättsammare kurs där vi både får ha kul ihop men också prova på olika sätt att aktivera hunden och komma närmare varandra.

– Prova-på-kurs
Låter lite som aktiveringskursen ovan, men har lite annat upplägg: rallylydnad, nosgympa, freestyle och hjärngympa. Eventuellt så hoppar vi över denna till förmån för enbart aktiveringskursen.

Utöver dessa kurser så tänkte vi så smått börja träna med Uppsala hundvänner. De har öppna träningar för de som vill träna agility, på vinterhalvåret så är det i ett ridhus i Bälinge. Vi hoppas på att de så snart som möjligt drar igång en nybörjarkurs.

2 svar to “kurser till våren”

  1. hannahinstockholm 01 januari 2013 den 13:07 #

    Låter ju toppen. Både vettig och rolig träning i ett! Själv ska jag försöka träna med M ;)

    • mikaelapersson 01 januari 2013 den 15:59 #

      Inställningen att vilja träna viktig. You’ll do great together!

Kommentera

